Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie im. Jana Pawła II

Kampania społeczna

 

DZIEŃ RODZICIELSTWA ZASTĘPCZEGO - KAMPANIA SPOŁECZNA

Z dumą informujemy, że projekt kampanii promującej ideę rodzicielstwa zastępczego na terenie powiatu zielonogórskiego przygotowany przez naszych pracowników został doceniony przez Fundację EY.

Centrum zostało jednym z laureatów konkursu przeprowadzonego przez Fundację i otrzymało dofinansowanie na przeprowadzenie działań promocyjnych w latach 2020 – 2021.


Po co ta kampania?

Nadrzędnym celem kampanii społecznej jest poprawa wizerunku rodzin zastępczych i dzieci wychowujących się w nich. Chcielibyśmy obalić mity wokół rodzicielstwa zastępczego poprzez propagowanie rzetelnej wiedzy na temat funkcjonowania naszych podopiecznych. Przybliżenie tematyki rodzicielstwa zastępczego wraz ze wskazaniem na potrzeby i trudności rodziców zastępczych i wychowanków pieczy zastępczej ma na celu zapoczątkować budowę sieci wsparcia społecznego wśród mieszkańców naszego powiatu.


O czym ta kampania, czyli o czym będziemy przekonywać?

Rodziny zastępcze są wśród nas – zwrócenie uwagi na skalę zjawiska oraz "zwykłe" i "ludzkie" potrzeby i trudności rodzin zastępczych i ich wychowanków, które pogłębiają się w wyniku izolacji społecznej, a które mogą być zaspokojone przy udziale najbliższej społeczności.

Dzieci takie (jak) nasze – zwrócenie uwagi na tożsamość potrzeb dzieci wychowujących się w środowisku rodzin naturalnych i rodzin zastępczych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb stabilizacji, przynależności i bezpieczeństwa.

Podziel się domem, zostań rodziną zastępczą – zwrócenie uwagi na potrzebę tworzenia nowych rodzin zastępczych oraz rodzin pomocowych przez podkreślenie wartości wychowywania się w rodzinie w porównaniu z dorastaniem w placówce.


Do kogo będziemy się zwracać? Grupy docelowe kampanii.

Emerytowani nauczyciele.
To osoby z wyższym wykształceniem, którzy częściej niż pozostali seniorzy, decydują się na dodatkową pracę zarobkową oraz podejmują więcej aktywności społeczno – kulturowych w swoim miejscu zamieszkania. Na nastawienie do aktywności społecznej seniorów, wpływają ich przekonania dotyczące warunków dobrego życia, których nieodzownym elementem jest zdrowie, rodzina ale też praca, która związana jest z poczuciem przynależności do grupy społecznej, po przejściu na emeryturę. Tym samym, próba zaktywizowania seniorów z powiatu i miasta, dzięki kampanii promującej rodzicielstwo zastępcze, jest szansą na stworzenie przestrzeni, w której mądrość oraz doświadczenie osób starszych, będzie wsparciem na drodze do usamodzielniania się dzieci objętych pieczą zastępczą, jak i pomocom dla ich opiekunów.

Studenci kierunków pomocowych na uniwersytecie zielonogórskim.
Studenci, to osoby pełnoletnie, rozpoczynające swoją naukę na studiach wyższych w wieku 19 lat, kończąc ją zazwyczaj mając 24-25 lat. Na uczelni działającej w naszym mieście, wśród studentów kierunków związanych z szeroko rozumianą pomocą społeczną, jedną
z popularniejszych formą aktywności wolontariackiej jest angażowanie się w udzielanie korepetycji dzieciom w wieku szkolnym przy jednoczesnym poświęcaniu im swojego wolnego czasu. Wiedza nt. rodzicielstwa zastępczego jest znikoma. Biorąc pod uwagę fakt, iż studenci angażują się w pomoc młodszym kolegom i koleżankom, można przypuszczać, że w ramach wolontariatu, mogliby również podjąć się udziału w budowaniu systemu społecznego wsparcia w naszym powiecie. Dzięki temu, dzieci będące pod opieką pieczy zastępczej, mogłyby poczuć większą akceptację społeczną.

"Puste gniazda"
Przysłowiowe "puste gniazda" to osoby dorosłe, pozostające często w związku małżeńskim, których dzieci, podjęły decyzję o opuszczeniu domu rodzinnego. Dorośli, zaczynają poszukiwać nowych rozwiązań oraz nowych aktywności. Wiedza dotycząca rodzicielstwa zastępczego, jest na poziomie wiedzy ogółu społeczeństwa. Przez mity towarzyszące rodzinom zastępczym oraz stereotypowe podejście społeczeństwa, zainteresowanie i chęć zaangażowania się w aktywność związaną z tą działalnością nie wzrasta. Dlatego tak ważnym jest uświadamianie szerszej społeczności, z czym wiąże się piecza zastępcza. Odczarowanie jej w opinii publicznej, może pozytywnie wpłynąć na zaktywizowanie „pustych gniazd.” Aktywne uczestniczenie w życiu dzieci objętych pieczą zastępczą, może mieć pozytywny wpływ na poczucie własnej wartości wśród dorosłych, których dzieci podjęły decyzję o wyprowadzce. Jest szansą na wzrost poczucia sprawstwa a także utworzenia nowych wzajemnych sieci pomocy społecznej.

 

Podziel się domem,
zostań
rodziną zastępczą!

Co będziemy robić w ramach kampanii?

Artykuły w prasie lokalnej – kampania zakłada umieszczenie na łamach lokalnej prasy cyklu artykułów przybliżających tematykę pieczy zastępczej, w których najważniejsze z własnej perspektywy informacje i doświadczenia opiszą osoby na co dzień związane z tematem;

Audycje w lokalnych rozgłośniach radiowych –  kampania zakłada nagranie cyklu audycji poświęconych tematyce rodzicielstwa zastępczego, w których udział wezmą przedstawiciele kadry Centrum oraz rodziny zastępcze będące pod naszą opieką;

Prowadzenie profilu w mediach społecznościowych – w ramach kampanii planuje się kontynuowanie troski o aktualizację informacji o działaniach promocyjnych na profilu Centrum na popularnym portalu społecznościowym; budżet kampanii planuje się w części przeznaczyć na poszerzenie zasięgu odbiorców rozpowszechnianych informacji;

Wydarzenia on – line (webwinary) – Centrum, działając w porozumieniu z Uniwersytetem Zielonogórskim przygotuje webwinary z udziałem ekspertów – prócz waloru informacyjnego, podczas spotkań on – line chcielibyśmy położyć nacisk na edukację młodych dorosłych w zakresie potrzeb dziecka w pieczy zastępczej; planowane webwinary kierowane będą głównie do młodszego pokolenia mieszkańców powiatu,  w tym studentów kierunków pomocowych;

Plakaty i ulotki – materiały promocyjne kampanii w postaci plakatów i ulotek zostaną rozdysponowane pomiędzy placówki ochrony zdrowia, parafie, ośrodki kultury, urzędy gmin i miasta, siedziby szkół podstawowych i wyższych – miejsca te rozpoznajemy jako najczęściej uczęszczane przez mieszkańców powiatu będących adresatami kampanii;

Bilboardy – w ramach kampanii planuje się wykorzystanie dwóch typów bilbordów reklamowych – elektronicznych i mobilnych; bilbordy elektroniczne znajdują się w miejscach strategicznych miasta Zielona Góra, przy trasach prowadzących do wyjazdu z miasta w kierunku gmin powiatu; bilbord mobilny będzie zmieniał miejsce raz w tygodniu, przemieszczając się pomiędzy strategicznymi miejscami poszczególnych miejscowości powiatu;

Przekazywanie informacji o kampanii poprzez księży parafii powiatu zielonogórskiego – pracownicy Centrum przygotują treść komunikatu przedstawianego przez księży w czasie spotkań z wiernymi; planuje się, że ogłoszenia zachęcające do współpracy z Centrum będą przedstawiane w co najmniej 5 największych parafiach powiatu;

Spotkania informacyjne w szkołach – we współpracy z pedagogami co najmniej trzech szkół, pracownicy Centrum przygotują spotkania informacyjne dla rodziców i uczniów szkół; spotkania dla rodziców będą miały charakter informacyjny, będą miały za celu przybliżenie problematyki pieczy zastępczej na terenie powiatu i zachęcenie do podjęcia współpracy z Centrum w zakresie szeroko pojętego wsparcia rodzin zastępczych; spotkania dla uczniów będą prowadzone w formie warsztatów, nawiązujących do problematyki pieczy zastępczej;  

Konkurs szkolny "Dobry Dom" – konkurs plastyczno – literacki skierowany do uczniów szkół podstawowych (klasy 1-3) mających swoje siedziby na terenie powiatu zielonogórskiego; pracownicy Centrum przygotują materiały promocyjne i edukacyjne dla pedagogów szkół w powiecie zielonogórskim, zawierające przykładowe scenariusze lekcji wychowawczych/ klasowych spotkań z pedagogiem/ psychologiem szkolnym, wprowadzających w tematykę konkursu, którego celem jest wzbudzenie refleksji uczniów nad cechami, którymi odznacza się "dobry dom"; za udział w konkursie przewidziane są nagrody.